Sprzedaż internetowa – jaka forma opodatkowania? Sprawdzamy jak się rozliczyć z takiego biznesu
W dobie pandemii, kupno i sprzedaż w internetowych serwisach zyskało na popularności. To jeden z łatwiejszych sposobów finalizacji transakcji, wiele przedsiębiorstw więc rozpoczyna przygodę z e-commerce. Prowadząc sklep, trzeba jednak liczyć się z pewnymi obowiązkami. Pierwszym problemem może być dobór opcji podatkowej, z którym może pomóc kancelaria prawna e-commerce. Jakie możliwości są dostępne?
Najpopularniejsza skala podatkowa
To najczęściej wybierany wariant opodatkowania, w którym wysokość daniny zależy od dochodu. Dla zarobków do kwoty 85 528 zł wynosi ona 18% tej sumy bez kwoty zmniejszającej podatek. W przypadku wyższych wpływów stawka podatku wynosi 14,839 zł plus 32 % nadwyżki ponad 85528 zł.
Z tych zapisów wynika, że opcja podatkowa jest szczególnie korzystna dla mniejszych serwisów internetowych. Prawnik e-commerce wskazuje, że wraz ze wzrostem zarobków, zwiększa się również kwota, którą musimy odprowadzić na obowiązkowe podatki. Decydując się na taką formę opodatkowania, przedsiębiorca zobowiązany jest do samodzielnego odprowadzania i obliczania stawki podatkowej. Rozliczenia z działalności dokonuje on wykorzystując formularz PIT-36.
Dla większych sklepów – podatek liniowy
Przy doborze tej opcji podatkowej, jego stawka jest zawsze taka sama, niezależnie od osiąganych dochodów. Przedsiębiorca musi wówczas odciągnąć 19% podatku od podstawy. Podobnie jak przy skali podatkowej, stawka daniny naliczana jest z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne. Do rozliczeń rocznych służy jednak PIT-36L.
Kancelaria prawna e-commerce zazwyczaj proponuję tę formę opodatkowania dla przedsiębiorstw, których dochód przekracza 100 000 zł. Choć przy dużym sklepie, ten wariant rozliczenia wydaje się korzystniejszy, nie zawsze tak jest. Niekiedy zastosowanie skali podatkowej bardziej się opłaca, bowiem podatek liniowy uniemożliwia rozliczanie się na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dziecko, lub wspólnie z małżonkiem.
Istnieje również możliwość rozliczania ryczałtem
To stosunkowo duże ułatwienie dla przedsiębiorców prowadzących działalność w internecie. W tym przypadku nie jest on zobowiązany do prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Musi jedynie przygotować ewidencję przychodów. Zaliczki na podatek dochodowy odprowadzane są co miesiąc, a do rozliczeń wykorzystywany jest PIT-28.
Istnieje 5 stawek ryczałtu, które tym razem zależne są od rodzaju działalności. Najniższą z nich jest kwota 3%, która bezpośrednio dotyczy sklepów internetowych.
Kancelaria prawna e-commerce zauważa, że rozliczenia ryczałtowe mają szereg zalet. Przede wszystkim sam sposób rozliczenia jest stosunkowo prosty, a zaliczka na podatek dochodowy również nie jest wysoka. Ryczałt jednak uniemożliwi rozliczenie kosztów prowadzenia działalności.
Może spodobać Ci się również:
Firany stanowią jedną z popularniejszych dekoracji okiennych. Odpowiednio dobrane mogą okazać się świetną ozdobą pomieszczenia, jednak trzeba wiedzieć, jakie wybrać, aby były stylowe i praktyczne. Jakie firanki do salonu będą…
Czytaj więcej