Jak rozpoznać uszkodzony rozrząd? Sprawdź kiedy udać się do mechanika

Eksploatacja pojazdu nie obejdzie się bez konieczności serwisowania go i dokonywania przeglądów. Przy regularnej jeździe, niektóre elementy zużywają się szybciej, inne wolniej. Wymagana jest stała kontrola samochodu po to, aby już pierwsze symptomy problemów wyłapać na początkowym etapie rozwoju. Jednym z ważniejszych układów, dzięki którym pojazd może się poruszać jest rozrząd. Jakie sygnały świadczą o problemach z tym systemem?
Czy rozrząd jest aż tak ważny?
Każdy dobry mechanik powie, że rozrząd ma szczególne znaczenie, bowiem odpowiada za prawidłową pracę zaworów. One z kolei kontrolują dopływ powietrza lub mieszanki spalinowej do cylindrów silnika. Dodatkowo, zawory odpowiadają za usuwanie spalin. Uszkodzenie rozrządu, może być zatem bardzo poważnym problemem, bez którego normalna praca silnika będzie niemożliwa.
Napędem tego układu jest wał korbowy, który wprawiany jest ruch za pomocą paska klinowego lub specjalnego łańcucha. Przenosi on energię na wałek rozrządu, na którym znajdują się specjalne krzywki dociskające szklanki popychaczy. Proces ten umożliwia cykliczne otwieranie i zamykanie zaworów.
Bez napędu nie można pracować
Jednym z najczęstszych problemów jest uszkodzenie napędu. Do przenoszenia energii, wykorzystywany jest zwykle specjalny pasek lub łańcuch.
W tym drugim przypadku często dochodzi do obluzowania elementu, co wpływa na nieregularną pracę i przeskakiwanie o kilka ząbków. Już sam ten proces może być wystarczający do spowodowania kolizji tłoków i wystąpienia poważnej awarii silnika.
Przy zastosowaniu paska, problemy mogą przybrać nieco inny charakter. W wyniku nadmiernego zużycia wspomniany element może ulec naderwaniu lub całkowitemu urwaniu. Aby zapobiec takim problemom, warto regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta wykonywać serwis układu i wymieniać jego części. Nadmierne zużycie paska nie jest łatwym do identyfikacji problemem, warto więc by przy takich podejrzeniach, pojazd obejrzał mechanik samochodowy. Kraków jest miejscem, w którym łatwo można umówić się na taki przegląd.
Problemem mogą być również popychacze.
Niestety, nie tylko pasek może ulec uszkodzeniu. Popychacze, które są umieszczony na wałku również są szczególnie podatne na zużycie. Ich uszkodzenie będzie powodować nieregularną pracę zaworów, przez co może dojść do niebezpiecznego w skutkach zatarcia silnika. Wtedy już warsztat samochodowy będzie koniecznością.
Problemy biorą się z obecności luzu zaworowego, który występuje między krzywkami wałków rozrządu a powierzchnią szklanek obudowujących. Jego występowanie jest naturalne, jednak, z biegiem czasu, ilość wolnej przestrzeni może nieznacznie wzrosnąć. To z kolei wpłynie negatywnie na pracę całego układu i będzie wymagać gruntowego sprawdzenia przez serwis samochodowy.
Może spodobać Ci się również:
Wybór formy działalności gospodarczej nie należy do najłatwiejszych, zwłaszcza gdy przedsiębiorca dopiero zaczyna przygodę z własnym biznesem. Można wybierać spośród wielu różnych rozwiązań. Obecnie duże zainteresowanie budzą spółki jawne i…
Czytaj więcej