Co to jest wahacz? Sprawdź jak dbać o ważny element układu zawieszenia
W trakcie poruszania się po drogach, nasz pojazd nieustannie narażony jest na przeciążenia. Do utrzymania i zespojenia całej konstrukcji służy układ zawieszenia, dzięki którym pojazd może się przemieszczać w sposób zwinny i szybki. Jednym z ważnych jego elementów jest wahacz, który stanowi nieocenione wsparcie w trackie pokonywania trudniejszych fragmentów dróg i zakrętów. Czym jest ten element i jaką pełni funkcję w samochodzie?
Czym jest wahacz?
To sztywny element mechanizmu, który wykonuje cykliczny ruch obrotowy wokół osi. Po ugięciu się, wahacz powraca do ułożenia początkowego tym samym kończąc pojedynczy cykl pracy. Sam powrót odbywać się może w sposób jałowy lub czynny, w zależności od sytuacji na drodze.
Element pomaga zachować stabilność na drodze. Łączy nadwozie pojazdu ze zwrotnicą koła. Działanie wahacza wspiera poruszanie się po zakrętach, przyczynia się również do większej stabilności w trakcie jazdy. Choć element przygotowany jest z wytrzymałej zabezpieczonej stali, często ulega zużyciu, dlatego dobrze jest, by w trakcie przeglądu jakość elementu zbadał dobry mechanik. Kraków jest miejscem, w którym takie testy można łatwo przeprowadzić.
Dlaczego wahacz się zużywa?
Główną przyczyną uszkodzenia tego elementu jest nieodpowiednia jakość jezdni, po której się poruszamy, a także zbyt brawurowa jazda. Kierowanie autem z nadmierną prędkością po nierównej nawierzchni, a także ostre wchodzenie w zakręty może przyczynić się do znacznego zużycia elementu, wówczas będzie trzeba odwiedzić warsztat samochodowy.
Do głównych przesłanek uszkodzenia wahacza należy wyczuwalne szarpanie przy ruszaniu, słabsza reakcja na skręcanie oraz charakterystyczne stukanie zawieszenia w trakcie jazdy na nierównej drodze. Zniszczone elementy mogą również utrudniać utrzymanie prawidłowego toru jazdy. Mechanik samochodowy zaleca w tym przypadku niezwłoczny kontakt z serwisem samochodowym, bowiem jest to dość poważne zagrożenie dla użytkownika.
Samodzielnie można wymienić element?
Wahacz położony jest w stosunkowo łatwo dostępnym miejscu tuż obok koła, przez co jego wymiana może być przeprowadzona również ręcznie. Należy wówczas umieścić samochód na podnośniku i zdjąć koło. W dalszej kolejności trzeba odkręcić śrubę sworznia wahacza i wybić go ze zwrotnicy wykorzystując gumowy młotek.
Takie naprawy co prawda nie są skomplikowane, jednak mniej wprawieni majsterkowicze mogą sobie z nimi nie poradzić. Zawsze można jednak skorzystać ze wsparcia, które zapewni serwis samochodowy. Kompleksowa wymiana wahacza nie jest przy tym specjalnie droga – wymiana wraz z zakupem części wiąże się z wydatkiem średnio około 300 złotych!
Może spodobać Ci się również:
Kancelaria adwokacka to miejsce, gdzie oprócz przyjmowania klientów bardzo ważne są także narzędzia, które mają za zadanie w jak największym stopniu ułatwić pracę. Każda kancelaria powinna dobrać taki program, który…
Czytaj więcej